10. EDYCJA KAMPANII

Prawie tysiąc osób mniej odebrało sobie życie, prawie cztery razy więcej Polaków leczy się na depresję, a sprzedaż leków antydepresyjnych wzrosła o 4 miliony opakowań rocznie – podsumowujemy, co się zmieniło w Polsce przez ostatnie pięć lat m.in. naszej działalności. Jest lepiej, ale niestety wciąż jest bardzo wiele do zrobienia i o tym opowiemy. Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Walki z Depresją 21. lutego 2020 r. ruszamy z 10. jubileuszową edycją kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”, którą organizują Fundacja „Twarze depresji” i Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych.

O naszym najnowszym projekcie – dwumiesięczniku „Twarze depresji” – za chwilę. Najpierw to, co przygotowaliśmy tradycyjnie, czyli spoty tv i radiowy, których głównym bohaterem jest nasz ambasador Marek Plawgo. Naszymi ambasadorami w kampanii billboardowej są również: Bożena Dykiel, Krystyna Czubówna, Marta Kielczyk, Krzysztof Cugowski i Piotra Zelt. M.in. dzięki naszemu partnerowi medycznemu „Vertimed+” oraz naszym patronom honorowym: prof. Piotrowi Gałeckiemu Krajowemu Konsultantowi w Dziedzinie Psychiatrii i Polskiemu Towarzystwu Psychiatrycznemu będziemy mieć billboardy na dwóch stacjach warszawskiego metra (dzięki współpracy z firmą Stroer), a także na ulicach Warszawy, Wrocławia, Łodzi, czy Lublina (dzięki współpracy z firmą AMS). Mamy też Citilighty w prestiżowych lokalizacjach w stolicy. Ponadto reklama z naszym ambasadorem Markiem Plawgo pojawi się na warszawskim autobusie i w komunikacji miejskiej MZA.

Serdecznie zapraszamy 21. lutego 2020 r. o 12.00 na konferencję inaugurującą naszą kampanię, która odbędzie się na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Konferencja będzie bezpłatna z udziałem naszych gwiazd i wybitnych ekspertów.

Rozwinięciem naszej kampanii jest dwumiesięcznik „Twarze depresji”, który wydaje Fundacja „Twarze depresji”, a ukaże się już w marcu. Pierwszego, okładkowego wywiadu udzielił multimedalista Marek Plawgo, który pierwszy raz niezwykle szczerze postanowił opowiedzieć o tym, co się wydarzyło w jego życiu, że załamanie przerodziło się w depresję:

-Przestałem radzić sobie ze stresem – mówi Marek Plawgo. – Zaczęła pojawiać się obojętność, brak zaangażowania, apatia. Do tego wszystkiego doszły poważne problemy w życiu osobistym. Zdałem sobie sprawę, że stoję przed drzwiami z napisem „czterdziestka” i muszę je przekroczyć zupełnie sam. To wszystko spowodowało, że coś we mnie pękło, ulało się, wybuchło. Dręczyły mnie myśli, że w najbliższym czasie nie będę mieć rodziny ani dzieci, bo żeby tak się stało, wiadomo, że trzeba kogoś poznać, zaufać, poświęcić czas. Kwestia mojego najbliższego potomka odkładała się na grubo po czterdziestce. Myślałem o tym, że moje dzieci będą mówiły do mnie „dziadku”, bo pełnoletniość osiągną, gdy będę miał sześćdziesiąt lat. Więc radości z ich wychowywania nie będę już miał takiej, jaką miałbym szansę mieć jako młody tata. Kumulacja wszystkich czarnych myśli spowodowała, że nie wytrzymam tego ciężaru.

Ponadto w gazecie uplanujemy szereg tekstów na temat depresji i zdrowia psychicznego pisanych przez dziennikarzy, psychologów i lekarzy psychiatrów. Felietony do pierwszego numeru naszego dwumiesięcznika napisali m.in. wybitni specjaliści: prof. Piotr Gałecki – Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, dr Sławomir Murawiec – rzecznik Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, a także nasi ambasadorzy np. red. Andrzej Bober.

Szczególne podziękowania należą się Lasom Państwowym – partnerowi głównemu pierwszego wydania marcowo-kwietniowego dwumiesięcznika „Twarze depresji”:
– Dostrzegamy, że współczesna gonitwa w każdej sferze wpycha wiele osób w depresję. Jako leśnicy wiemy też, jak ogromną rolę w zachowaniu lub odzyskaniu wewnętrznej równowagi i radości życia ma kontakt z naturą, zwłaszcza z lasem, który jest treścią naszej pracy. Chcemy się dzielić tymi doświadczeniami, by pomóc innym – wyjaśnia Andrzej Konieczny, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

 

Redaktor naczelną i pomysłodawczynią dwumiesięcznika „Twarze depresji” jest Anna Morawska-Borowiec – dziennikarka telewizyjna, psycholog, prezes Fundacji „Twarze depresji”. Rolę wicenaczelnej pełni dziennikarka Joanna Gabis-Słodownik.

Profesjonalnie wydaną i dobrze napisaną gazetę (60 stron) dostaną od nas osoby dotknięte chorobami psychicznymi – wolontariusze Fundacji „Twarze depresji”. Gazeta będzie darmowa, rozdawana przez naszych wolontariuszy każdemu, kto wrzucić do ich puszki wsparcie. Wszystko, co wolontariusz zbierze do puszki (w ramach ogłoszonej przez Fundację zbiórki publicznej), będzie mu wypłacane przez Fundację „Twarze depresji” jako zasiłek/pomoc. Dzięki temu będzie „wypracowywał” sobie środki na kosztowaną psychoterapię i leczenie.

Naszymi wolontariuszami będą również uczniowie z warszawskich szkół oraz pracownicy z warszawskich firm. Każdy może do nas dołączyć!

Nasze gazety będą też dostępne w prestiżowych lokalizacjach w Warszawie, m.in. w księgarni Psyche na Uniwersytecie SWPS w Warszawie, czy Big Book Cafe.

Więcej o naszych działaniach na https://twarzedepresji.pl oraz na naszym FanPage’u: https://www.facebook.com/twarzedepresji. Nasze działania polubiło już ponad 12 tysięcy osób, a prawie 14 tysięcy nas obserwuje. Dołącz do nas!