11. EDYCJA KAMPANII

Nie byłem w stanie wyjść z domu, odbierać telefonu. Zamykałem się coraz bardziej w sobie aż wpadłem w taki stan, że nie byłem w stanie zrobić już absolutnie nic – tak o swoich zmaganiach z depresją mówi Marek Plawgo – wybitny lekkoatleta, ambasador kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”.

Z okazji Europejskiego Dnia Walki z Depresją 1. października 2020 r. ruszamy z 11. edycją naszej kampanii. Z najnowszych badań wynika, że ponad połowa pacjentów, którzy chorowali na COVID19, zmaga się z zaburzeniami psychicznymi. Z powodu pandemii koronawirusa i konsekwencji z nią związanych zarówno zdrowotnych, psychicznych, jak i finansowych – spodziewamy się wzrostu zachorowań na depresję oraz samobójstw. By temu zapobiec, przygotowaliśmy kampanię społeczną zachęcającą do leczenia depresji. W tych działaniach wspierają nas  ambasadorzy: Ewa Błaszczyk, Bożena Dykiel, Marta Kielczyk, Krzysztof Cugowski, Marek Plawgo i Piotr Zelt.

 

Dla wielu osób zakażonych koronawirusem może być traumatyczna już sama wizyta personelu medycznego z „karetki COVID-owej”, który porusza się w specjalnych ubraniach ochronnych,  a także leczenie np. podłączenie do respiratora – mówi Anna Morawska-Borowiec, psycholog, pomysłodawczyni kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”, prezes Fundacji „Twarze depresji”. – Tacy pacjenci mają prawo czuć się jak bohaterowie filmów katastroficznych. To pozostawia piętno na psychice.

Organizatorami kampanii są Fundacja „Twarze depresji” i Forum Przeciw Depresji.

Forum Przeciw Depresji  jest ogólnopolską kampanią społeczno-edukacyjną, z ponad 14-letnią historią, której ideą jest przełamywanie tabu, towarzyszącego depresji. Prowadzone w ramach niej działania mają jeden cel – uświadomić społeczeństwu, że depresja to choroba wymagająca wsparcia specjalisty oraz leczenia. W ramach kampanii prowadzone są działania edukacyjno-informacyjne. Przez cały rok działa Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji przy którym dyżuruje lekarz psychiatra.

Obie kampanie „Twarze depresji” i Forum Przeciw Depresji skupiają się na pomocy osobom chorym na depresję i ich najbliższym – mówi Ewa Ciepałowicz – Servier Polska – organizator Forum Przeciw Depresji. – Dlatego w tym roku połączyliśmy siły, by mówić głośno o tym, że depresja nie jest wymysłem – to choroba, która może dotknąć każdego. Wszyscy wiemy, że depresja stygmatyzuje, więc mało kto przyznaje się do niej otwarcie, choć cierpi na nią co dziesiąty Polak. Mamy dla kogo walczyć, chcemy zmieniać błędne myślenie o tej chorobie, walczyć ze stereotypami i zachęcać do kontaktu ze specjalistą i leczenia.

Patronami honorowymi kampanii są: Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii prof. Piotr Gałecki oraz Lasy Państwowe, a partnerami: Servier i PANCZAKIEWICZ ART.DESIGN.

 

Lasy Państwowe po raz drugi są partnerem naszej kampanii, której celem jest przełamywanie stereotypów i zachęcanie Polaków do leczenia depresji. W każdej edycji naszych działań podkreślamy, że najskuteczniejszą metodą leczenia tej choroby jest połączenie farmakoterapii i psychoterapii. Postanowiliśmy ponownie zwrócić uwagę na fakt, że wizyta w lesie i kontakt z przyrodą mają niezwykle ważny wpływ na zdrowie psychiczne, w tym na wspieranie terapii depresji. W czasie pandemii las odgrywa szczególnie ważną rolę, bo to miejsce, gdzie możemy czuć się bezpiecznie.

Ten dotkliwy dla nas okres pokazał jak bardzo potrzebujemy natury i lasu do regeneracji sił – mówi Andrzej Konieczny, dyrektor generalny Lasów Państwowych. – Znękani niepewnością i strachem szukaliśmy dystansu społecznego i znaleźliśmy go w otoczeniu przyrody. Obszary leśne stały się z czasem odskocznią dla „uwięzionych” w domach ludzi. Leśnicy zauważyli, że w ostatnich miesiącach wśród stałych bywalców lasów pojawiły się osoby początkujące, które potrzebują wsparcia leśników w zrozumieniu zasad funkcjonowania lasu i znajomości reguł bezpiecznego przebywania w lesie. Dlatego jesteśmy do dyspozycji wszystkich, którzy się do nas zwracają. Jestem przekonany, że las może pomagać w leczeniu depresji. Cały czas czynimy starania, żeby wzmacniać społeczną funkcję lasu i uświadamiać społeczeństwo, że przebywanie w nim pomaga zniwelować lęk, stres, pozwala regulować sen, obniża ciśnienie a także wzmocnić koncentrację. Zapraszamy wszystkich szukających ukojenia w naturze na szlaki turystyczne, ścieżki dydaktyczne, wieże widokowe, miejsca odpoczynku, a także do naszych ośrodków wypoczynkowych.

Koronawirus i zagrożenie epidemiczne wymuszają na nas częstsze korzystanie z leczenia i terapii online. Postanowiliśmy zapytać o to ekspertów. Dla kogo jest takie e-leczenie i gdzie jest granica.

 

W ramach 11. edycji kampanii przygotowaliśmy:

– konferencję prasową z powodów epidemicznych tym razem tylko dla mediów – odbędzie się 1.10.2020 r. o godz. 11.00 w Centrum Prasowym Foksal, przy ul. Foksal 3/5 w Warszawie;

– miesięczną kampanię billboardową w stolicach wojewódzkich;

– dwutygodniową kampanię billboardową w warszawskim metrze;

– przez miesiąc po Warszawie będą jeździć autobusy z wizerunkiem naszych ambasadorów: Bożeny Dykiel i Marka Plawgo;

– książkę „Ola w Jaśkowym Sadzie”, która ma zachęcić rodziców do rozmawiania z dziećmi o emocjach już od najmłodszych lat. W książce znalazły się wiersze o alpakach napisane dla dzieci przez psycholog Annę Morawską-Borowiec. Partnerem  nowego wydania jest „Jaśkowy Sad” w Czchowie.

Serdecznie zapraszamy na naszą konferencję i do wsparcia naszych działań!