Indie – 56 milionów, Chiny – 54 miliony, Stany Zjednoczone – 17 milionów, Polska – 2 miliony. Na świecie z depresją zmaga się aż 350 milionów ludzi. Choroba ta nie jest zatem przypadłością tylko naszych rodaków. By uświadomić globalną skalę problemu 1 października z okazji Europejskiego Dnia Walki z Depresją rusza siódma edycja kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”, a pierwsza o charakterze międzynarodowym. Tym razem ambasadorami kampanii będą lekarze psychiatrzy ze wszystkich kontynentów na świecie, m.in. prof. Silvana Galderisi (przewodnicząca Europejskiego Towarzystwa Psychiatrycznego), prof. Piotr Gałecki (Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, patron honorowy kampanii „Twarze depresji”), dr Taiwo Lateef Sheikh z Nigerii (przewodniczący Nigeryjskiego Towarzystwa Psychiatrycznego), prof. Kuan-Pin Su z Tajwanu, prof. Michael Maes z Tajlandii oraz prof. Michael Berk z Australii.

– Bardzo się cieszę, że po raz kolejny mogę wziąć udział w kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” – mówi prof. Piotr Gałecki – Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii. – Ta międzynarodowa kampania podkreśla wielowymiarowy aspekt depresji, niezależny od kultury czy zasobów materialnych. Najbardziej istotnym aspektem są bliskie relacje, dlatego z dużym zaangażowaniem wspieram kampanię, by właśnie zwracać uwagę na to, że depresja to nie tylko problem medyczny, ale także społeczny i indywidualny, rodzin na całym świecie.

Wizerunki honorowych ambasadorów pojawią się w październiku na billboardach w wielu polskich miastach. Równolegle kampania będzie pokazywana w Nigerii, a także za sprawą naszych ambasadorów, wspomniana w ich krajach.
– Co dziesiąty mieszkaniec Nigerii choruje na depresję, a leczy się mniej niż co piąty – tłumaczy dr Taiwo Lateef Sheikh, przewodniczący Nigeryjskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. – Bez wahania dołączyłem do kampanii społecznej „Twarze depresji”, bo musimy wspólnie walczyć ze stereotypami i dyskryminacją osób chorujących na depresję, a także zabiegać o poprawę dostępu do opieki zdrowotnej i zapobiegać samobójstwo.

– W Tajlandii półtora miliona osób zmaga się z depresją, ale niestety wielu się nie leczy, bo boi się, że będzie postrzeganych jako “szaleńcy” – informuje prof. Michael Maes, lekarz psychiatra z Tajlandii. – Mamy bardzo poważny problem z samobójstwami wśród mężczyzn. Jako lekarz psychiatra jestem przekonany, że kampania społeczna odgrywa bardzo ważną rolę, by przełamywać stereotypy i zachęcać do leczenia, a to podstawa walki z depresją.
– Na Tajwanie na depresję najczęściej zapadają kobiety w okresie okołoporodowym i seniorzy – mówi prof. Kuan-Pin Su, lekarz psychiatra z Tajwanu. – Choroba dotyka u nas 5% populacji, ale problem samobójstw jest bardzo poważny. Znajduje się w pierwszej dziesiątce

W ramach kampanii powstał również spot telewizyjny i radiowy (oba dostępne do bezpłatnego wykorzystania w mediach na stronie www.twarzedepresji.pl). Wersję polską czyta Krystyna Czubówna, wersję anielską czytają dziennikarze Polskiego Radia Sławomir Szefs i Victoria Bieniek. Scenariusz i zdjęcia wykorzystane w spocie są autorstwa Anny Morawskiej-Borowiec – pomysłodawczyni kampanii. Muzykę skomponował Yossarian Malewski. Montaż – Michał Chojnacki.

Konferencja inaugurująca kampanię odbędzie się 1 października na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Wśród zaproszonych gości pojawią się patroni honorowi: dr Adam Bodnar – Rzecznik Praw Obywatelski, prof. Piotr Gałecki – Krajowych Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, a także organizatorzy i dr Anna Braniecka – psycholog z Biura ds. Zdrowia i Osób Niepełnosprawnościami Uniwersytetu SWPS.W ramach kampanii Biuro zapewni również bezpłatne konsultacje psychologiczne dla osób cierpiących na depresję.

Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że przez ostatnie dziesięć lat o 18% wzrosła liczba osób dotkniętych tą chorobą psychiczną. Jednym z najpoważniejszych jej objawów są myśli samobójcze. 800 tysięcy ludzi na świcie co roku odbiera sobie życie – wynika z danych WHO. Za wieloma z tych dramatów stoi nie leczona depresja. Podczas każdej edycji kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” jej organizatorzy zwracają uwagę, że połączenie farmakoterapii i psychoterapii to najskuteczniejsza forma walki z depresją.

Organizatorami kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”. są: Stowarzyszenie „mali bracia Ubogich”, Fundacja „Twarze depresji”, Fundacja „Nagle Sami”, Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku i nigeryjska Mental Health Foundation. Rolę patronów honorowym przyjęli: Rzecznik Praw Obywatelskich, Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Nigeryjskie Towarzystwo Psychiatryczne. Patronami są również: Uniwersytet SWPS, Wydawnictwo Świat Książki i firma AMS.

KAMPANIA „TWARZE DEPRESJI. NIE OCENIAM. AKCEPTUJĘ” SKŁADA SIĘ Z NASTĘPUJĄCYCH ELEMENTÓW:

  • bezpłatna konferencja 1 października 2018 r. o godz. 11.00 na Uniwersytecie SWPS w Warszawie z udziałem polskich psychiatrów, patronów honorowych kampanii i organizatorów,
  • spot telewizyjny (czyta: Krystyna Czubówna, muzyka: Yossarian Malewski),
  • spot radiowy (czyta: Krystyna Czubówna, muzyka: Yossarian Malewski),
  • strona internetowa www.twarzedepresji.pl, na której znajdują się informacje o depresji m.in. najnowszy raport WHO o skali zachorowań na depresję w poszczególnych krajach, a także wszystkie nasze materiały przygotowane do bezpłatnego wykorzystania przez media (tu znajdują się również podziękowania dla wszystkich osób i instytucji, które nas wspierają).
  • dwutygodniowa kampania billboardowa od 1 października 2018 r.,
  • stale aktualizowany FanPage na portalu Facebook, gdzie mamy już prawie 12 tysięcy „polubień”,
  • plakat z udziałem wszystkich naszych ambasadorów w języku polskim i angielskim do wykorzystania i rozwieszenia przez osoby zainteresowane wsparciem kampanii poprzez szerzenie wiedzy o depresji,
  • książka Anny Morawskiej pt. „Twarze depresji”, w której autorka rozmawia z osobami cierpiącymi na depresję, a także z psychiatrami, psychoterapeutami oraz z przedstawicielami organizacji pozarządowych, które wspierają chorych na depresję i ich rodziny.