Z okazji Europejskiego Dnia Walki z Depresją 1 października rusza 9. edycja kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”. Tym razem będziemy mówić o depresji i problemie samobójstw. Pragniemy zwrócić uwagę na szczególny objaw depresji, jakim są myśli samobójcze. To one sprawiają, że tę chorobę nazywamy śmiertelną.

W 2018 roku 5128 Polaków odebrało sobie życie, w tym 97 dzieci. W symboliczny sposób zwracamy uwagę na fakt, że ten problem nie omija dzieci, dlatego nasi ambasadorzy do najnowszych billboardów i plakatów przekazali swoje zdjęcia z czasów nastoletniości.

Do grona ambasadorów naszej kampanii dołączył niezwykle utytułowany lekkoatleta Marek Plawgo. W naszej kampanii po raz pierwszy publicznie opowie o swoich zmaganiach z depresją. Rozmowa z nim będzie dostępna na naszej stronie internetowej (www.twarzedepresji.pl) oraz na naszym Fun Page’u. Marek Plawgo obiecał również, że przyjedzie specjalnie z Wrocławia do Warszawy na naszą konferencję 1 października. Ambasadorami 9. edycji naszej kampanii są również: Ewa Błaszczyk, Bożena Dykiel, Krystyna Czubówna, Marta Kielczyk, Krzysztof Cugowski, Piotr Zelt i Tomasz Jastrun.

Dzięki systematycznej edukacji na temat konieczności leczenia depresji mamy nadzieję, że liczba samobójstw w Polsce będzie coraz mniejsza. Naszym celem jest również przełamywanie stereotypów na temat depresji i samobójstw. Rodziny dotknięte problemem wstydzą się o tym mówić. Żyją w poczuciu winy, wstydu, a nawet gorszości. By skutecznie przełamywać te stereotypy na udział w naszej konferencji zdecydowała się rodzina 20-latka, który popełnił samobójstwo i leczył się na depresję. Bardzo dziękujemy rodzinie również za przekazanie pamiętnika syna, którego fragmenty – opatrzone komentarzem psychologa – opublikujemy na stronie kampanii www.twarzedepresji.pl. Wybraliśmy tylko te fragmenty, które są obrazem klinicznym depresji, by każdy mógł lepiej zrozumieć tę chorobę i reagować na nią najszybciej jak to możliwe. I najskuteczniej, czyli łącząc leczenie farmakologiczne i psychoterapię.

Organizatorami kampanii są: Fundacja „Twarze depresji”, Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, Fundacja „Dajemy Dzieciom Siłę” i Fundacja NAGLE SAMI. Partnerem medycznym jest Centrum Medyczne Damiana (www.damian.pl). Patronami honorowymi są: Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii Dzieci i Młodzieży oraz Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Do grona patronów należą: Uniwersytet SWPS, Wydawnictwo Świat Książki i AMS.

W ramach kampanii zaplanowano:

  • konferencję prasową 1.10.2019 o godz. 12.00 na Uniwersytecie SWPS z udziałem ambasadorek, patronów honorowych i organizatorów,
  • spot tv emitowany przez 2 tygodnie m.in. w TVP,
  • spot radiowy emitowany przez 2 tygodnie m.in. w Polskim Radiu;
  • dwutygodniową kampanię billboradową w stolicach wojewódzkich od 1.10.
  • rozesłanie plakatów z naszymi ambasadorkami do szkół w całej Polsce;
  • prowadzenie strony kampanii www.twarzedepresji.pl, na której znajdują się najważniejsze informacje dotyczące leczenia depresji i gdzie szukać pomocy
  • prowadzenie FanPage’a kampanii, na której nasze działania „polubiło” prawie 12 tysięcy osób
  • książka Anny Morawskiej pt. „Depresja poporodowa”, w której znane osoby i zupełnie nieznane opowiadają, jak walczyły i uporały się z tą chorobą.
  • 10 października Centrum Medyczne DAMIANA organizuje Dzień Otwarty pod hasłem „Masz problem? Porozmawiaj z nami” . W tym dniu będzie można BEZPŁATNIE korzystać z porad psychologów w Warszawie przy ul. Nowolipie 18 w godzinach od 8.00 do 20.00. Specjaliści będą odpowiadać na pytania zarówno dotyczące problemów osób dorosłych jak i dzieci. Zapisy ruszają od 16 września pod numerem (22) 566 22 22.