5. października o 12:30 w Zimnych Dołach koło Warszawy w Nadleśnictwie Chojnów ruszy 3. Charytatywny Bieg z Twarzami Depresji, który dedykujemy dzieciom i młodzieży. To na nich skupiona jest też uwaga kolejnej 19. edycji kampanii „Twarze Depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”, której ambasadorami są: Marcin Bosak, Anna Wyszkoni, Aleksander Milwiw-Baron, Justyna Święty-Ersetic i Paweł Korzeniowski.
Ponad 30 tysięcy dzieci i młodzieży leczy się na depresję w ramach publicznej służby zdrowia, drugie tyle na zaburzenia lękowe. To trzykrotny wzrost w ciągu ostatnich 5 lat. Statystyki NFZ nie oddają skali problemu, ponieważ nie uwzględniają leczenia dzieci w prywatnym sektorze, albo w fundacjach takich jak nasza. Jednak przede wszystkim nie uwzględniają ogromnej liczby dzieci, które nie są kierowane po profesjonalną pomoc. Ma to ogromny wpływ na alarmujące statystyki policyjne: w ubiegłym roku odnotowano 146 samobójstw i 2139 prób samobójczych wśród osób, które nie skończyły 18 lat.
Dlatego po raz trzeci ruszamy z kampanią „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” poświęconą zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzieży. W naszej kampanii zwracamy uwagę na konieczność leczenia depresji. W przypadku dzieci i młodzieży w pierwszej kolejności stawiamy na psychoterapię. Żyjemy w dobie internatu i telefonów komórkowych, którym poświęcamy zbyt dużo czasu. Dlatego w trosce o dobrostan psychiczny młodych Fundacja Twarze Depresji zaleca, by ograniczyć czas spędzany w świecie wirtualny do godziny, a także wzorem norweskim, by wprowadzić zakaz używania telefonów w szkołach. Więcej na ten temat piszemy w naszym raporcie w magazynie „Twarze depresji”.
Zwracamy również uwagę na to, jak ważna dla naszego dobrobrostanu jest aktywność fizyczna. Serdecznie zapraszamy na 3. Charytatywny Bieg z Twarzami Depresji. Cały dochód ze sprzedaży pakietów startowych będzie przeznaczony na program bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Twarze Depresji.
Organizatorami biegu są: Fundacja Twarze Depresji i Lasy Państwowe, partnerem głównym: Nationale-Nederlanden, firmą wspierającą: Johnson&Johnson, partnerem: sieć stacji paliw MOYA oraz Poradnia Zdrowia Psychicznego Harmonia należąca do Grupy LUX MED.
Przed Biegiem z Twarzami Depresji obędzie się rozgrzewka prowadzona przez naszych ambasadorów, a biegaczy muzycznie rozgrzeje nasza niezwykła ambasadorka – DJ Wika – 85-letnia najstarsza DJ-ka w Polsce. Bieg, albo jak ktoś woli: spacer, obędzie się na dystansie 5 kilometrów, 5 października 2024 r., w Zimnych Dołach koło Warszawy w Nadleśnictwie Chojnów. Mamy jasną zasadę: stawiamy każdy krok na miarę własnych możliwości i w naszym biegu/marszu każdy jest zwycięzcą. To nie jedyna szansa, żeby tego dnia być razem z nami. Maksymalna liczba uczestników biegu w lesie to pół tysiąca osób. Dlatego decyduje kolejność zgłoszeń. Ale warto zaznaczyć, że uczestniczyć w tym biegu można także wirtualnie – z każdego zakątka Polski i świata. Wystarczy aplikacja, odmierzony dystans i do dzieła!
Logo 3. Biegu z Twarzami Depresji jest przepiękne, ponieważ zdobi je obraz jednego z najwybitniejszych artystów młodego pokolenia – malarza kolorysty Wojciecha Brewki. Obraz, który artysta dedykował Fundacji Twarze Depresji, jest jednym z dziesięciu obrazów zaprezentowanych podczas olimpiady w Paryżu.
To już trzecia edycja Biegu z Twarzami Depresji, którego tematem jest aktywność fizyczna i zdrowie psychiczne. Organizatorami biegu są: Fundacja Twarze Depresji i Lasy Państwowe.
W Fundacji Twarze Depresji uważamy, że aktywność fizyczna powinna być obowiązkowym elementem terapii w depresji. Zachęcamy wszystkich Polaków do spacerów, biegów, nordic walking na terenach zielonych. Kontakt z przyrodą w lesie ma bardzo dobry wpływ na nasz dobrostan psychiczny, co potwierdzają liczne badania – mówi Anna Morawska-Borowiec, prezeska Fundacji Twarze Depresji.
Lasy Państwowe wspierają organizację Biegu z Twarzami Depresji od samego początku, ponieważ zdajemy sobie sprawę, jak poważnym problemem we współczesnym społeczeństwie jest ta choroba. Zapraszając do udziału w biegu w otoczeniu lasów, do kibicowania czy po prostu do spędzania czasu wśród zieleni, my też możemy włączyć się do walki z depresją – mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych. – Badania naukowe dowodzą, że kilkudziesięciominutowy spacer po lesie kilka razy w tygodniu zmniejsza ryzyko zachorowania na depresję o kilkadziesiąt procent. Lasy Państwowe stawiając na zwiększenie znaczenia lasów społecznych, dbając o różnorodność biologiczną czy stale rozbudowując infrastrukturę turystyczną sprawiają, że spędzanie czasu w lasach staje się jeszcze atrakcyjniejsze – dodaje szef Lasów Państwowych.
Partnerem głównym biegu jest Nationale-Nederlanden.
Bardzo się cieszymy, że Nationale-Nederlanden już po raz trzeci jest partnerem charytatywnego biegu, który jest wspierany przez wspaniałych Ambasadorów. Bardzo mocno wierzymy w to, że aktywność fizyczna, a w szczególności bieganie jest bardzo pomocne w profilaktyce zdrowia psychicznego. Zachęcamy serdecznie do włączenia się do tej inicjatywy, w ramach której liczy się symboliczne pokonanie dystansu 5 km i uświadomienie, że choroba nie jest przeszkodą dla ruchu i aktywności – Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektorka Komunikacji Korporacyjnej i Rzeczniczka Prasowa w Nationale-Nederlanden.
Partnerami biegu są: Johnson&Johnson, sieć stacji paliw MOYA oraz Poradnia Zdrowia Psychicznego Harmonia należąca do Grupy LUX MED.
Johnson & Johnson od kilkudziesięciu lat koncentruje się na działaniach mających na celu eliminację chorób neurologicznych. Jesteśmy dumni, że po raz kolejny wspieramy Charytatywny Bieg z Twarzami Depresji, dedykowany w tym roku zdrowiu dzieci i młodzieży. Wyzwania związane z kondycją zdrowia psychicznego w tej grupie wiekowej są ogromne, dlatego konieczne jest wsparcie wszelkich działań mających na celu zapewnienie lepszego dostępu do niezbędnej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej. Wierzę, że dzięki wsparciu wybitnych sportowców oraz zaangażowaniu wszystkich uczestników możemy udowodnić, że prawidłowo leczona depresja, nawet ta lekooporna, nie stanowi przeszkody dla prowadzenia aktywności, także tych sportowych – mówi Geraldine Schenk, Country Director Johnson & Johnson Innovative Medicine Poland.
MOYA z dumą wspiera inicjatywy Fundacji Twarze Depresji, w tym organizację Charytatywnego Biegu z Twarzami Depresji. Wierzymy, że aktywność fizyczna jest kluczowym elementem dobrostanu psychicznego. Dzięki naszemu partnerstwu, mamy nadzieję nie tylko promować zdrowy styl życia, ale także przyczynić się do zwiększenia świadomości społecznej na temat depresji. Zachęcamy wszystkich do udziału w biegu, który poza edukacją, przekłada się na bezpośrednią pomoc – całkowity dochód z wydarzenia przeznaczony zostanie na wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży, umożliwiając im dostęp do niezbędnych usług zdrowotnych – mówi Monika Ziemba, Marketing i PR Manager sieci stacji paliw MOYA.
Jest nam niezmiernie miło dołączyć w roli Partnera do wspaniałego wydarzenia, jakim jest organizowany przez Fundację Twarze Depresji – 3. Charytatywny Bieg na rzecz wsparcia osób z depresją. W Harmonii, Poradni Zdrowia Psychicznego wierzymy, że takie inicjatywy mają ogromne znaczenie w zwiększaniu świadomości społecznej na temat problemów zdrowia psychicznego oraz zapewnianiu wsparcia osobom potrzebującym. Nasz udział w tym przedsięwzięciu jest wyrazem zaangażowania Grupy LUX MED w poprawę jakości życia naszych pacjentów oraz całej społeczności. Wspólnie możemy stworzyć lepsze warunki do walki z depresją i otoczyć opieką osoby dotknięte tym schorzeniem. Serdecznie zapraszamy wszystkich do wzięcia udziału w biegu i wsparcia naszej wspólnej misji – mówi Mariola Pilas-Kołodziej, Dyrektorka Centrów Medycznych Harmonia.
Dziękujemy autorce zdjęcia naszego Ambasadora Marcina Bosaka pani Paulinie Pawłowskiej.
Masz pytania – napisz: fundacja@twarzedepresji.pl