Przejdź do treści

eMOC+JA

„Dalej od telefonu, bliżej siebie” to hasło pierwszej edycji nowej kampanii społecznej „eMOC+JA”, którą Fundacja Twarze Depresji będzie organizować każdego roku, w Dniu Dziecka. Tym razem pokażemy, jak social media i czas spędzany z telefonem w ręku negatywnie wpływają na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Uruchamiamy też wyzwanie #offline48h!

#OFFLINE48H

Dalej od telefonu, bliżej siebie

Ekipa Waksów, osoby które swoją działalność prowadzą w internecie,  podjęła wyzwanie spędzenia 48 godzin bez korzystania z sieci. Z tego wyzwania powstaje spot i film dokumentujący te doświadczenia. Razem z YouTuberami przygotowaliśmy wideo z zaproszeniem do udziału w akcji #offline48h i ruszamy z nią do szkół! Chcemy mówić o wyzwaniu z jakim mierzą się ludzie, gdy próbują spędzić chociaż dwie doby bez dostępu do sieci.

Organizatorem kampanii „Dalej od telefonu, bliżej siebie” jest Fundacja Twarze Depresji, partnerem: Nationale-Nederlanden, patronami honorowymi: Prezydent m.st. Warszawy i Rzecznik Praw Dziecka. Po 10 latach organizowania kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”, której 4 edycje dotyczyły zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, Fundacja Twarze Depresji podjęła decyzję o uruchomieniu nowej kampanii “eMOC+JA”, podczas której co roku w Dniu Dziecka będziemy mówić o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży, a przede wszystkim zachęcać ich do wyrażania swoich emocji od najmłodszych lat. Będziemy zwracać uwagę na “moc” emocji, ale też jaki “ja” mam na to wpływ i jak to jest dla mnie ważne, aby emocje wyrażać.

Symbol kampanii

Symbol kampanii eMOC+JA, czyli misia trzymającego
emotikonę, namalował artysta Wojciech Brewka, który jest też autorem, twórcą naszego muralu, na warszawskim Ursynowie.

#OFFLINE48H

Młodzież w akcji #offline48h

Tegorocznej kampanii towarzyszy konkurs, do którego zapraszamy szkoły i uczniów z całej Polski. Zachęcamy do stworzenia filmików po udziale w akcji #offline48h. Uczniowie mają nie tylko opowiedzieć, o emocjach, jakie towarzyszyły im przez dwie doby bez dostępu do internetu, a także co wartościowego w tym czasie zrobili, jakiej aktywności się podjęli dobrej dla swojego zdrowia. Uczniów, którzy nagrają najlepszy film odwiedzimy razem z przedstawicielem grupy Waksy.

eMOC+JA

Filmy edukacyjne FTD

W ramach pierwszej edycji kampanii eMOC+JA, z początkiem września, opublikujemy na stronie fundacji 3 filmiki edukacyjne, do pokazywania uczniom w czasie lekcji wychowawczych: jak wygląda pierwsza wizyta u psychiatry dziecięcego i psychoterapeuty. Pokażemy też najczęstsze błędy w komunikacji na linii „rodzic-dziecko”, „nauczyciel-dziecko” i jaką komunikację proponują specjaliści zdrowia psychicznego. Opublikujemy również najnowszy magazyn „Twarze depresji” poświęcony tematowi wpływu internetu i social mediów na zdrowie psychiczne młodych.

#OFFLINE48H

Dlaczego to ważny temat?

Nieograniczone korzystanie przez młodzież z telefonów i sieci jest problemem. Cyfrowe uzależnienie to fakt i częsta diagnoza w gabinetach specjalistów zdrowia psychicznego. Z badania Nastolatki 3.0 opublikowanego przez NASK wynika, że polskie dzieci i nastolatki, średnio, każdego dnia spędzają w sieci 5 godzin 36 minut. W dni wolne czas ten jest dłuższy prawie o godzinę i wynosi 6 godzin i 16 minut. Oznacza to, że dzieci i młodzież spędzają w sieci większość, a nawet cały czas wolny. Zarówno czas spędzany w sieci, jak i brak aktywności fizycznej, predysponują dzieci do wyższego ryzyka zachorowania na depresję.

Niepokojący jest również wiek, w którymi dzieci zaczynają korzystać z Internetu. Z tego samego badania NASK wynika, że 7,2% dzieci i młodzieży biorącej udział w badaniu, zaczęło samodzielnie korzystać z sieci już w wieku 4 lat i wcześniej. WHO zaleca, by dzieci poniżej 2 lat nie korzystały w ogóle z telefonów i tabletów. Niestety trend jest niepokojący – coraz młodsze dzieci są „zajmowane” przez rodziców telefonami.

Specjaliści Fundacji Twarze Depresji stoją na stanowisku, że czas spędzany w social mediach i w internecie nie powinien przekraczać godziny dziennie, a wiek pierwszego kontaktu z telefonem powinniśmy opóźnić do 3 lat. Jesteśmy również z zakazem używania telefonów w szkołach, ale nie za całkowitym zakazem w życiu dziecka, by nie uruchamiać efektu „zakazanego owocu”.