18. edycja Kampanii

Depresja wśród mężczyzn to główny temat 18. edycji kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”, która startuje 23.02.2024 r. w Ogólnopolskim Dniu Walki z Depresją. Statystyki są alarmujące! W ciągu roku, w Polsce, ponad 2 razy więcej mężczyzn popełniło samobójstwo niż wynosi liczba ofiar wypadków drogowych! W 2022 roku 5108 Polaków odebrało sobie życie i wśród nich było 4261 mężczyzn! Za wieloma z tych dramatów stała nieleczona lub nieprawidłowo leczona depresja. O tym jest spot naszej kampanii transmitowany w mediach, z udziałem aktora Marcina Bosaka oraz psychiatry dra hab. Sławomira Murawca.

Na dziesięciu Polaków, którzy w zeszłym roku odebrali sobie życie, ośmiu to mężczyźni. Każdego roku ponad cztery tysiące mężczyzn popełnia samobójstwo. Dlatego Fundacja Twarze Depresji bije na alarm i razem z Fundacją po DRUGIE uruchamia 18. edycję kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”.

„Panowie, leczenie depresji to nie wstyd!” – mówią jednym głosem bohaterowie naszego spotu oraz ambasadorzy kampanii. Przygotowaliśmy spot telewizyjny i radiowy. W 18. edycji ambasadorami są również Artur Barciś, Andrzej Seweryn, Paweł Korzeniowski, Jan Młynarski i Andrzej Polan. Do grona ambasadorów kampanii dołączył również Paweł Małaszyński. Aktor nie chorował na depresję, ale doświadczył kryzysu psychicznego. Korzystał z pomocy psychiatry i psychologa, o czym opowiedział w programie edukacyjnym „Twarze depresji”, który Fundacja prowadzi na kanale YouTube.

Depresja jest chorobą, która dotyka w takim samym stopniu kobiety, jak i mężczyzn, ale panowie rzadziej sięgają̨ po pomoc specjalistów. Pokutuje nowiem stereotyp mężczyzny, który ma być́ głową rodziny, ma być́ silny, nie może płakać́, bo to wstyd i oznaka słabości. Dla wielu mężczyzn depresja jest właśnie oznaką słabości i potrzebują̨ dużo czasu i pracy ze specjalistą zdrowia psychicznego, by zrozumieć́, że to choroba jak każda inna. Nie jest to słabość́, bo nie jest to wybór takiej czy innej drogi zachowania. To po prostu choroba, którą należy leczyć łącząc farmakoterapię i psychoterapię. Osobom cierpiącym na depresję lekooporną również można skutecznie pomagać! Z myślą o nich od lipca 2023 r. działa program lekowy, które pomaga więcej niż co drugiej osobie, której leki przeciwdepresyjne nie przynosiły satysfakcjonującej poprawy stanu zdrowia!

Partnerem głównym kampanii jest Nationale-Nederlanden.
Z depresją wciąż wiąże się wiele stereotypów, także dotyczących tego, jak postrzegani są mężczyźni zmagający się z tą chorobą. Poprzez nasze zaangażowanie w najnowszą odsłonę kampanii „Twarze Depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”, poświęconą depresji wśród mężczyzn, dążymy do tego, aby o zdrowiu psychicznym rozmawiać otwarcie i przełamywać związane z tym tabu. Zależy nam na tym, aby uświadamiać, jak ważna jest profilaktyka zdrowotna i troska o swoje zdrowie. Dlatego w Nationale-Nederlanden, obok wsparcia projektów Fundacji Twarze Depresji, podejmujemy także szereg innych działań promujących zdrowy styl życia. Namawiamy do regularnych badań profilaktycznych, przypominamy o aktywności fizycznej, jakże ważnej także dla zdrowia psychicznego, oraz oferujemy rozwiązania, które mogą realnie pomóc w zadbaniu o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektorka Komunikacji Korporacyjnej i Rzeczniczka Prasowa w Nationale-Nederlanden.

Firma wspierająca kampanię jest Janssen Polska.
Nasza firma od lat angażuje się w projekty społeczne i edukacyjne, których celem jest podnoszenie świadomości na temat depresji. Jest to obecnie jedno z największych wyzwań zdrowotnych. A dziś medycyna ma coraz więcej możliwości, aby skutecznie leczyć depresję, także tę lekooporną, choć wciąż jednak nie wszyscy podejmują walkę z chorobą. Dlatego tak ważne są inicjatywy, które dostarczają rzetelnych informacji o chorobie oraz o tym, jak walczyć ze stygmatyzacją chorób psychicznych – mówi Ilona Kowalczyk – Patient Engagement & Advocacy Manager w Janssen Polska.

Partnerami kampanii są: Centrum Zdrowia Psychicznego MindHealth, J.P. Morgan Poland, Miasto Łódź i Mosznowładcy.
W ostatnich latach coraz ważniejsze staje się zwiększanie świadomości na temat wyzwań związanych z depresją, szczególnie bagatelizowaną wśród mężczyzn. Mając na uwadze wsparcie lokalnych społeczności, cieszymy się z udziału w kolejnej edycji kampanii „Twarze Depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” Przez realizacje wartościowych projektów takie jak ten, mamy nadzieję, wprowadzić pozytywną zmianę w naszym najbliższym otoczeniu. – Paul Brazier, Managing Director, Warsaw Location Leader, J.P. Morgan Poland.

W ramach kampanii w Poradni Zdrowia Psychicznego MindHealth w dniu 16.03.2024 odbędą się bezpłatne konsultacje z lekarzami psychiatrami, psychologami i psychoterapeutami.
Zdrowie psychiczne to podstawa dobrostanu człowieka. Każdy z nas może przechodzić kryzysy psychiczne, które często skutkują poważnymi zaburzeniami. Świadomość, otwartość i danie sobie przyzwolenia do szukanie profesjonalnej pomocy medycznej i psychoterapeutycznej jest kluczowe w powrocie do zdrowia – mówi Paulina Imbirska-Rutka, dyrektor Poradni Centrum Zdrowia Psychicznego MindHealth. – Włączyliśmy się w działania Fundacji Twarze Depresji, bo wierzymy, że im więcej mówimy o depresji mężczyzn w przestrzeni publicznej, tym bardziej staje się ona chorobą „jak każda inna”, którą trzeba leczyć, aby wyleczyć – dodaje Dorota Wiśniewska-Szeplewicz, dyrektor Klinicznego Szpitala Psychiatrycznego MindHealth.

Patronami honorowymi kampanii są: Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Prezydent m. st. Warszawy.

Kampanii towarzyszy premiera magazynu „Twarze depresji”, który w całości został poświęcony tematyce „męskiej twarzy” depresji i jest dostępny na stronie twarzedepresji.pl w zakładce „Magazyn”. Wybitny pływak, mistrz i dwukrotny wicemistrz świata, wielokrotny mistrz Europy i Polski, olimpijczyk – Paweł Korzeniowski – po raz pierwszy publicznie powiedział o swoich problemach psychicznych. W magazynie również rozmowa z Andrzejem Polanem, słynnym szefem kuchni, który opowiedział nam o swojej walce z depresją. W jego przypadku istotny wpływ na rozwój choroby miała pandemia.
W ramach kampanii w stolicach wojewódzkich pojawią się billboardy i CityLighty z naszymi ambasadorami. Plakat kampanii będzie pokazany również w komunikacji miejskiej w Łodzi, a także w miejskich placówkach. Ważne wsparcie kampanii zapewniają nasi wolontariusze, którzy 23.02. pojawią się na ulicach polskich miast z kampanijnymi ulotkami informującymi o tym gdzie szukać pomocy i wsparcia, i będą je wręczać mężczyznom.
Po raz drugi Fundacja Twarze Depresji zwraca uwagę na zdrowie psychiczne mężczyzn. O tym była również 5. edycja kampanii. I choć minęło od niej siedem lat, to liczba samobójstw wśród mężczyzn niestety utrzymuje się na podobny, bardzo wysokim poziomie.

W spocie 18. edycji kampanii wykorzystaliśmy muzykę skomponowaną przez Yossariana Malewskiego. Scenariusz napisały Anna Morawska-Borowiec i Joanna Gabis-Słodownik, montaż: Paweł Słodownik, realizacja: JustCommunication, nagranie lektora: Studio D-FM w Warszawie.
Dziękujemy autorom zdjęć naszych Ambasadorów za wsparcie Kampanii: Paulinie Pawłowskiej, Łukaszowi Partyce i Tomile Deskur.


masz pytania lub wątpliwości- napisz: fundacja@twarzedepresji.pl