17. EDYCJA KAMPANII

1. października w Europejskim Dniu Walki z Depresją startujemy z 17. edycją kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” oraz z 2. Charytatywnym Biegiem z Twarzami Depresji! W tej edycji kampanii chcemy zwrócić uwagę na temat depresji wśród seniorów. Podczas konferencji prasowej zaprezentujemy wyniki naszego badania ankietowego wśród seniorów, a nasi ambasadorzy i specjaliści zdrowia psychicznego opowiedzą o tym, jak skutecznie leczyć depresję i jak ważna jest aktywność fizyczna – szczególnie na terenach leśnych – w profilaktyce zdrowia psychicznego.

Siłą naszej kampanii są ambasadorki i ambasadorzy. Do tego grona w 17. edycji należą zarówno osoby, które chorowały na depresję: Dorota Rabczewska „Doda”, Agnieszka Kobus-Zawojska, Barbara Tukendorf, Marcin Bosak, jak i osoby, które nie miały zdiagnozowanej tej choroby, ale swoim autorytetem  pomagają nam zachęcić seniorów, by bez poczucia wstydu i stygmatyzacji sięgali po pomoc psychologa i psychiatry: Wirginia Szmyt „DJ Wika”, Artur Barciś, Wiktor Zborowski i Andrzej Seweryn.

Statystyki są alarmujące! Z danych policji wynika, że co trzecia osoba z ponad 5 tysięcy Polek i Polaków, którzy popełnili w zeszłym roku samobójstwo, to seniorzy z grupy 60+. Nieleczona depresja jest chorobą śmiertelną właśnie z powodu towarzyszących jej myśli samobójczych. Fundacja „Twarze Depresji” postanowiła zapytać seniorów o ich dobrostan psychiczny. W badaniu online wzięło udział ponad pół tysiąca osób powyżej 60 roku życia. Jaki z tych badań wyłania się obraz? 17% osób, które wypełniło naszą ankietę, zachorowało na depresję przed pandemią, a 11% w czasie pandemii. Co czwarty senior odpowiedział na pytanie, że korzystał z pomoc lekarza psychiatry. Aż 11% ankietowanych seniorów nie leczy depresji wcześniej zdiagnozowanej. Pełny raport z naszych badań zaprezentujemy podczas konferencji prasowej 1.10.2023 r.

1.10.2023 odbędzie również 2. Charytatywny Bieg z „Twarzami Depresji”. Będzie można pobiec lub przemaszerować całą 5-km trasę – z nami w Zimnych Dołach w Nadleśnictwie Chojnów lub wirtualnie z każdego miejsca w Polsce i na świecie. Badania jednoznacznie potwierdzają, że aktywność fizyczna wpływa na zwiększenie odczuwania zadowolenia z życia i z jego jakości. Chcemy pokazać, że prawidłowo leczona depresja, także ta lekooporna, nie jest przeszkodą dla aktywności fizycznej.

Rozgrzewkę poprowadzi ambasador biegu – Damian Nawrocik. Piłkarz od lat leczy się na depresję. O muzyczną oprawę w czasie rozgrzewki, a co za tym idzie dostarczenie dobrej dawki energii, zadba najstarsza DJ-ka w Polsce wyjątkowa – Wirginia Szmyt, DJ Wika. Organizatorami Biegu z Twarzami Depresji są: Fundacja „Twarze Depresji” i Lasy Państwowe.

– „Biegam i pomagam” to hasło tegorocznego Biegu z Twarzami Depresji. Aktywność fizyczna jest niezwykle ważna, abyśmy zadbali o swoje ciało i głowę, a biegnąc z nami pomagamy też dzieciom i młodzieży – podopiecznym naszej Fundacji. Cały dochód ze sprzedaży pakietów przeznaczamy na konsultacje psychologiczne i psychiatryczne dla naszych dzieci, których pod opieką mamy coraz więcej – w sumie uczniów 5 szkół, a także setki dzieci korzystających z naszych zdalnych konsultacji ze specjalistami mówi Anna Morawska-Borowiec – prezes Fundacji „Twarze Depresji”.

Lasy pokrywają 1/3 powierzchni kraju i wciąż ich przybywa. Ten obszar to nie tylko ostoja przyrody i miejsce rekreacji, ale także fundament naszego zdrowia. Las oczyszcza powietrze, poprawia mikroklimat, dostarcza surowców zielarskich i koi nerwy. Dobitnie pokazał nam to czas pandemii: dzięki lasom przetrwaliśmy go w lepszej kondycji. Każda aktywność fizyczna w lesie przynosi o wiele więcej korzyści dla organizmu, niż gdyby ją podejmować w mieście czy na hali sportowej – mówi Józef Kubica – Dyrektor Generalny Lasów Państwowych.
Więcej na: www.lasy.gov.pl.

Partnerem głównym 2. Biegu z Twarzami Depresji jest Nationale-Nederlanden.

– W Nationale-Nederlanden jesteśmy świadomi wyzwań, z jakimi borykają się współcześnie Polacy. Rozumiemy, że każdy z nas, niezależnie od wieku czy doświadczenia życiowego, może napotkać trudne chwile. Zdrowie psychiczne odgrywa kluczową rolę w dzisiejszych czasach, a my, zwracając uwagę na ten aspekt, chcemy aktywnie wspierać zainicjowaną przez Fundację „Twarze Depresji” kampanię – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektorka komunikacji korporacyjnej oraz rzeczniczka prasowy w Nationale-Nederlanden. – Poprzez nasze zaangażowanie dążymy do tego, aby coraz szersze grono osób dostrzegało korzyści płynące z synergii pomiędzy pomocą psychologiczną, a aktywnością fizyczną. Zależy nam, aby pokazać, że depresja i inne choroby natury psychicznej wcale nie muszą być przeszkodą dla prowadzenia aktywnego trybu życia. Właśnie z tego powodu, obok wsparcia dla tego projektu, podejmujemy również inne działania na rzecz zdrowia mentalnego Polaków. Promujemy regularne badania profilaktyczne, zachęcamy do aktywnego spędzania wolnego czasu, a także oferujemy rozwiązania, które mogą realnie im pomóc w osiągnięciu psychicznej równowagi – podkreśla. 

Firmą wspierającą nasz bieg jest Janssen Polska.

– Janssen Polska już po raz kolejny jest partnerem i uczestnikiem tego wyjątkowego wydarzenia. Charytatywny Bieg z Twarzami Depresji to ważny krok w stronę rozwijania społecznej świadomości na temat choroby, która jest obecnie jednym z największych wyzwań zdrowotnych. Bieg jest symbolem nadziei i wytrwałości wielu pacjentów oraz ich rodzin. Inicjatywa nie tylko podnosi na duchu i pokazuje naszą solidarność z osobami zmagającymi się z depresją, ale także udowadnia, że nawet w obliczu trudnych momentów można dotrzeć do mety, jaką jest nasze zdrowie psychiczne. A dzisiejsza medycyna daje coraz to więcej możliwości, aby skutecznie leczyć depresję, także tę lekoopornąAnna Szopa, Patient Engagement & Advocacy Lead w Janssen Polska.

Zachęcamy do spędzenia pierwszej niedzieli października z nami i przybycia na bieg z bliskimi. Biegowi będzie towarzyszył piknik psychoedukacyjny, rozmowy z naszymi ambasadorami, specjalistami zdrowia psychicznego. Bieg jest dla nas ważnym elementem kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” W ramach 17. edycji kampanii odbędzie się kampania billboardowa w stolicach wojewódzkich, bezpłatne webinary o zdrowiu psychicznym seniorów, nasze plakaty będą widoczne w komunikacji miejskiej w Łodzi, a także w łódzkich placówkach. Ponadto ukazał się magazyn „Twarze depresji” nr 9/2023, którego wersję drukowaną w nakładzie 400 egzemplarzy prześlemy do uniwersytetów trzeciego wieku. Do grona partnerów kampanii dołączyła firma JP Morgan.

– Cieszymy się, ze dołączamy do grona partnerów kampanii zorganizowanej przez „Twarze Depresji”. W ostatnich latach coraz ważniejsze stało się zwiększanie świadomości w naszym społeczeństwie na temat wyzwań związanych z depresją. Razem mamy nadzieję wprowadzić pozytywną zmianę Agata Krawczyk, Dyrektor Wykonawczy, Warsaw Location Manager w JP Morgan Shared Services Polska.

Organizatorem 17. edycji kampanii „Twarz depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” jest Fundacja „Twarze Depresji”, partnerem głównym Nationale-Nederlanden, firmą wspierającą Janssen Polska, patronami honorowymi są: Lasy Państwowe, Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, a partnerami: JP Morgan, Federacja Uniwersytetów Trzeciego Wieku oraz miasto Łódź.

Dziękujemy autorom zdjęć naszych Ambasadorów za wsparcie Kampanii: Mateuszowi Motyczyńskiemu, Paulinie Pawłowskiej, Łukaszowi Partyce i Tomile Deskur.


kontakt: fundacja@twarzedepresji.pl