Celem kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję” jest zwrócenie uwagi Polaków na problemy osób chorujących na depresję, których w naszym kraju żyje ok. półtora miliona. Zależy nam na przełamywaniu stereotypów i walce ze stygmatyzacją osób chorych.
Ambasadorzy
Ambasadorami kampanii są osoby, które doświadczyły depresji:
Andrzej Bober – dziennikarz;
Tomasz Jastrun – pisarz;
Joanna Racewicz – dziennikarka TVP, prezenterka „Panoramy” w TVP2, prowadząca program „Po przecinku” w TVP INFO;
Kamil Sipowiczowi – historyk filozofii, poeta, autor książek, rzeźbiarz, malarz, dziennikarz;
Piotr Zelt – aktor.
Naszymi ambasadorami są również osoby, które osobiście nie doświadczyły depresji, ale postanowiły wesprzeć kampanię i zwrócić uwagę na problemy chorych na depresję:
Ewa Błaszczyk – aktorka, współzałożycielka Fundacji „Akogo?” i Kliniki Neurorehabilitacyjnej „Budzik” przy Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie;
Jarosław Gugała – dziennikarz telewizji Polsat, prezenter „Wydarzeń”;
Marta Kielczyk – dziennikarka TVP, prezenterka „Panoramy” w TVP2 i serwisów TVP INFO;
Maciej Orłoś – dziennikarz TVP, prezenter „Teleexpressu” w TVP1;
Tomasz Wolny – dziennikarz TVP, prezenter „Panoramy” w TVP2 i „Pytania na śniadanie” w TVP2.
Organizatorzy kampanii
Organizatorami kampanii są: Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji i Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych.
Szacuje się, że co trzecia osoba, która wyszła z domu i zniknęła bez śladu, chorowała na depresję.
Kampania „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” rusza 1 października, tj. Europejski Dzień Walki z Depresją. Tegoroczne hasło brzmi: „Europa rusza do walki z depresją”.
Koszty ponoszone z powodu depresji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a więc przez wszystkich płatników składek, w 2013 roku wyniosły aż 762 miliony złotych – wynika z raportu Depresja – analiza kosztów ekonomicznych i społecznych, opracowanego przez Uczelnię Łazarskiego w Warszawie. Z kolei na leczenie pacjentów z depresją w 2013 roku Narodowy Fundusz Zdrowia wydał 163,5 miliona złotych. Suma kosztów poniesionych przez ZUS i NFZ w 2013 roku w związku z depresją daje prawie miliard złotych. Warto w tym miejscu podkreślić, że co drugi Polak nie podejmuje leczenia depresji, a więc skala problemu jest znacznie większa.
Depresja jest rodzaju żeńskiego, ale nie oznacza to, że nie dotyka mężczyzn. Wręcz przeciwnie. Coraz więcej panów widzi świat w czarnych kolorach i nie wie, jak poradzić sobie z chorobą, która odbiera im siłę i sens życia. Aż trzykrotnie więcej mężczyzn niż kobiet popełnia samobójstwo. Z policyjnych statystyk wynika, że w 2014 roku aż 6165 Polaków odebrało sobie życie. Nieleczona depresja jest chorobą śmiertelną.
Depresja ma wiele twarzy. Upraszczając, można powiedzieć, że jest to stan długotrwałego obniżenia nastroju, porównywalnego z rozpaczą po stracie bliskiej osoby. Stąd czasami depresję myli się z żałobą, która jest stanem naturalnym.
Naukowcy na całym świecie nadal pracują nad znalezieniem skutecznego lekarstwa na jedną z najczęściej występujących współczesnych chorób cywilizacyjnych. Według Światowej Organizacji Zdrowia z depresją na kuli ziemskiej zmaga się trzysta pięćdziesiąt milionów ludzi, najwięcej w wieku od dwudziestego do czterdziestego roku życia. Depresja zajmuje czwarte miejsce na liście problemów zdrowotnych świata, a w 2020 roku choroba niedokrwienna serca i depresja będą głównymi przyczynami niepełnosprawności społeczeństw. Nie pozwólmy na to.
Patron Honorowy
Patronem honorowym kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” jest Rzecznik Praw Obywatelskich. Ponadto patronami kampanii są: Wydawnictwo Świat Książki, Uniwersytet SWPS i firma AMS.
Kampania „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję” składa się z następujących elementów:
– konferencja prasowa z udziałem naszych ambasadorów 1 października 2015 r. o godz. 11 na Uniwersytecie SWPS w Warszawie, ul. Chodakowska 19/31, sala N308,
– spot telewizyjny,
– spot radiowy,
– wywiady telewizyjne,
– wywiady radiowe,
– kampania bilbordowa w Warszawie w terminie 1-14.10.2015 r.,
– plakat z udziałem wszystkich naszych ambasadorów,
– książka Anny Morawskiej pt. „Twarze depresji”, w której autorka rozmawia z osobami cierpiącymi na depresję, a także z psychiatrami, psychoterapeutami oraz z przedstawicielami organizacji pozarządowych, które wspierają chorych na depresję i ich rodziny.
Utwór wykorzystywany w kampanii skomponował Yossarian Malewski.
Na stronie internetowej www.twarzedepresji.pl dostępne są wszystkie materiały przygotowane dla mediów do bezpłatnego wykorzystania w celach informacyjnych. Uprzejmie prosimy o powołanie się na źródło, czyli kampanię „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”.