1 października w Europejskim Dniu Walki z Depresją startujemy z 13. edycją kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”, w której będziemy przekonywać Polki i Polaków, że to żaden wstyd skorzystać z pomocy psychologa i psychiatry, kiedy chorujemy na depresję. Zainaugurujemy nie tylko kolejną edycję kampanii, ale również pierwszy w Polsce program bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej dla osób dorosłych z depresją. Tym razem, chcemy zwrócić uwagę na fakt, że depresja może towarzyszyć bardzo wielu chorobom, np. co druga osoba cierpiąca z powodu przewlekłego bólu zmaga się również z depresją, co trzeci chorująca na raka, co dziesiąta z cukrzycą. Nieleczona depresja obniża rokowania pacjentów w przypadku chorób współtowarzyszących.
13. edycja kampanii będzie widoczna w mediach i na ulicach miast. Przygotowaliśmy spot radiowy, w którym wystąpiła znana i lubiana aktorka Bożena Dykiel, a w stolicach wojewódzkich pojawią się billboardy i CityLighty ze zdjęciami naszych ambasadorów: Urszuli Dudziak, Andrzeja Seweryna, Krzysztofa Cugowskiego, Marty Kielczyk, Małgorzaty Serafin, Piotra Zelta i Marka Plawgo, którzy zachęcają do leczenia depresji. Problem jest poważny, bo w czasie pandemii dwukrotnie wzrosła liczba Polek i Polaków, którzy zmagają się z tą chorobą. Szacuje się, że już 4 miliony Polaków chorują na depresję – dzieci i dorośli. Dlatego Fundacja „Twarze depresji” nie tylko mówi o chorobie, ale daje możliwości skorzystania z bezpłatnej pomocy specjalistów: psychologów, psychoterapeutów, psychoonkologów i psychiatry. O tym, jak leczyć depresję, gdy towarzyszy innym chorobom, opowiemy razem z ambasadorami akacji i ze specjalistami na konferencji prasowej, które odbędzie się 1 października, o godzinie 11:00 w Centrum Prasowym Foksal przy ulicy Foksal 3/5 w Warszawie.
Partnerami kampanii są: Nationale-Nederlanden, Huawei Polska, Fundacja Enea, Servier Polska, miasta Łódź i Warszawa. Patronami honorowymi są: Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne i Lasy Państwowe. Organizatorami kampanii są: Fundacja „Twarze depresji”, Fundacja Itaka i Forum Przeciw Depresji.
– Nationale-Nederlanden od lat angażuje się w działania promujące profilaktykę zdrowotną – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy Nationale-Nederlanden. – W czasach pandemii nabrała ona szczególnego znaczenia, ponieważ wiele osób borykało się z utrudnionym dostępem do badań i lekarzy specjalistów. Co więcej, wielomiesięczna izolacja społeczna oraz strach o zdrowie własne i najbliższych odbiły się na zdrowiu psychicznym wielu Polaków. Wierzymy, że jest ono tak samo ważne jak fizyczne. Dlatego dokładamy swoją cegiełkę do ogólnopolskiej kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”, która ma zachęcać do skorzystania z porady specjalistów. Mamy nadzieję, że dzięki temu programowi uda się dotrzeć do osób, które potrzebują wsparcia i profesjonalnej pomocy w walce z chorobą. Wcześniej w ramach naszej kampanii „Rak? To nie tak!” sfinansowaliśmy również program bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej, jaką Fundacja „Twarze depresji” zorganizowała dla chorych na nowotwory i ich rodzin .
– 350 mln – tyle ludzi choruje na świecie na depresję. Niegdyś nazywana melancholią, długo była bagatelizowana, a chorzy byli pozostawieni sami sobie – przypomina Ewa Ciepałowicz z Servier Polska i Forum Przeciw Depresji. – Dziś już niewielu reprezentuje ten tok myślenia, choć wciąż wiele jest do zrobienia, by osoby cierpiące na depresję oraz ich bliscy byli otoczeni właściwą opieką. Forum Przeciw Depresji jest odpowiedzią na tę potrzebę. Od 15 lat prowadzimy intensywne działania, uświadamiając, że depresja to poważna choroba, którą trzeba diagnozować i leczyć, bo w przeciwnym razie może mieć tragiczne konsekwencje. Dlatego po raz kolejny wspólnie z kampanią „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”, mówimy głośno, że to żaden wstyd skorzystać z pomocy psychologa i psychiatry, kiedy chorujemy na depresję.
– Trwająca pandemia znacząco nasiliła problem depresji. Kampanie takie jak ta pomagają uświadamiać wszystkim Polakom, że z kryzysem psychicznym może mierzyć się każdy z nas i że zawsze warto wtedy skorzystać ze specjalistycznego wsparcia – mówi Renata Kaznowska – Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. – Jako miasto staramy się zapewnić jak największy dostęp do pomocy psychologicznej – zwłaszcza dla uczniów, dla których ostatnie półtora roku nie było łatwe. Zapewniamy opiekę psychologów w miejskich szkołach i przychodniach, organizujemy szkolenia dla rodziców na temat walki z depresją u dzieci i nastolatków oraz przyznajemy granty na programy związane ze wsparciem psychologicznym.
Kampanii towarzyszy publikacja bezpłatnego magazynu „Twarze depresji” w całości poświęconemu konieczności leczenia depresji, kiedy towarzyszy również innym chorobom. Polecamy wywiad okładkowy z Urszulą Dzudziak o jej walce z rakiem piersi i innych życiowych wyzwaniach. „Twarzom depresji” wywiadu udzieliła również Mika Urbaniak – córka Urszuli Dudziak, która cierpi na chorobę afektywną dwubiegunową, a więc z jednej strony z depresją, a z drugiej z manią. Magazyn jest dostępny na stronie www.twarzedepresji.pl w zakładce „Magazyn”.
Ponadto w pierwszym dniu października wystartuje pierwszy w Polsce program bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej dla osób dorosłych z depresją. Dzięki wsparciu finansowemu Fundacji Enea mamy zapewnione ponad 200 konsultacji ze specjalistami. Mogą z niego skorzystać osoby, które zamieszkują teren, który Fundacja Enea obejmuje swoim działaniem. Wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowym dostępny na stronie www.twarzedepresji.pl/pomocpsychologiczna. Następnie przedstawiciel Fundacji zadzwoni z propozycją terminu. U nas nie ma kolejek!
Programy bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej są dla naszej Fundacji priorytetem i najważniejszym kierunkiem rozwoju. Od czerwca udało nam się już pomóc ponad 400 dzieciom i młodzieży, ich rodzicom i młodym dorosłym w programie realizowanym dzięki wsparciu Huawei Polska oraz Servier Polska. Ponadto nasi specjaliści pomogli ponad 250 osobom cierpiącym na raka i ich rodzinom dzięki wsparciu finansowemu Nationale-Nederlanden w ramach kampanii „Rak? To nie tak!”. Fundacja „Twarze depresji” dzięki partnerom oraz anonimowym darczyńcom i własnym środkom będzie wszystkie trzy programy pomocowe realizować do końca roku, a mamy nadzieję, że znajdziemy finansowanie również na przyszły rok, bo pomoc ta jest oceniana za bezcenną. Szczególnie jest ważna dla osób, które nie mają w swojej okolicy takich specjalistów, a nie stać ich na skorzystanie z pomocy odpłatnej. Dostęp do psychoterapii w Polsce jest dramatyczny, dlatego tym bardziej ważna jest rola specjalistów Fundacji „Twarze depresji”, którzy codziennie pomagają Polakom w najtrudniejszej sytuacji, którzy nie mają innej szansy, by zadbać o swoje zdrowie psychiczne.