16. edycja kampanii

Co trzeci pacjent chory na raka zmaga się także z depresją, która, jeśli nie jest leczona, obniża rokowania w walce z nowotworem. To fakty i chcemy o nich mówić w 16. edycji kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”, która startuje 23 lutego, w Ogólnopolskim Dniu Walki z Depresją. W tym dniu nasi wolontariusze będą rozdawali ulotki informacyjne o kampanii przed szpitalami onkologicznymi, a ambasadorzy kampanii i specjaliści zdrowia psychicznego spotkają się z dziennikarzami podczas konferencji prasowej. Chcielibyśmy zwrócić uwagę również na wyzwania, z którymi mierzą się pacjenci z depresją lekooporną.

W ramach kampanii sprawdziliśmy w kilku szpitalach onkologicznych, w stolicach wojewódzkich, jaki jest czas oczekiwania na konsultację z psychoonkologiem. Wygląda to różnie, bo np. w Narodowym Instytucie Onkologii w Warszawie na taka wizytę trzeba czekać około trzech, czterech miesięcy, a zapisy do psychiatry w tej placówce są możliwe na marzec, ale 2024! W poradni przy Narodowym Instytucie Onkologii w Gliwicach na pierwszą wizytę czeka się około miesiąca. Z kolei w Krakowie, Bydgoszczy, Wrocławiu czy Rzeszowie pacjenci tych szpitali są przyjmowani w ciągu kilku dni do psychoonkologa lub psychologa. W Poznaniu pomoc psychologiczna jest dostępna w ciągu kilku dni dla pacjentów onkologicznych – nie tylko z Wielkopolskiego Centrum Onkologii.

To pokazuje jak trudna jest sytuacja tysięcy pacjentów i jak ważny i cenny jest program bezpłatnych konsultacji psychologicznych i psychiatrycznych dla osób chorych na raka i ich bliskich, który Fundacja „Twarze Depresji” prowadzi już od półtora roku, od czerwca 2021. Przez ten czas nasi specjaliści zrealizowali prawie 2 tysiące bezpłatnych, zdalnych konsultacji psychoonkologicznych! Program, który realizujemy dzięki wsparciu Nationale-Nederlanden, pokazał nam jak duża jest skala problemu i z czym mierzą się osoby chore na raka, które chcąc skorzystać z pomocy terapeutycznej w ramach NFZ, czekają na nią w kolejkach przez długie miesiące. U nas nie ma kolejek, jest pomoc „od ręki”.

O programie i możliwościach nasi wolontariusze będą informowali rozdając przed szpitalami ulotki, na których będą nie tylko szczegółowe informacje o tym, jak skorzystać z naszego wsparcia, ale także przesłanie od ambasadorów kampanii, że połączenie farmakoterapii i psychoterapii jest najskuteczniejszą drogą leczenia depresji.

Ambasadorami 16. edycji są znane osoby, które doświadczyły zarówno choroby onkologicznej, jak i depresji, wśród nich: Urszula Dudziak, Marcin Bosak i Anna Wyszkoni.

„W związku z leczeniem nowotworu tarczycy i przyjmowaniem hormonu mój organizm musiał się̨ do tego wszystkiego przyzwyczaić́. Jednak zanim to sobie uświadomiłam i zaczęłam sobie z tym radzić́, byłam totalnie zagubiona. Nie wiedziałam, jak dokładnie określić́, czego potrzebuję, jak nazwać́ te wszystkie uczucia, lęki, które w sobie miałam. Potrzebowałam kogoś́, kto pomoże mi zrozumieć́, co się̨ ze mną̨ dzieje i jak z tym walczyć́.” – tak o swoich doświadczeniach mówi piosenkarka Anna Wyszkoni w wywiadzie opublikowanym w 8 numerze bezpłatnego magazynu „Twarze depresji”. Po raz pierwszy do naszej kampanii dołączył Jan Młynarski, który choruje na depresję. Poza tym naszą kampanię wsparli również: Agnieszka Kobus-Zawojska, Mika Urbaniak, Andrzej Bober i Tomasz Ginter, którego żona zmarła na raka i osierociła czworo dzieci.

15 lutego w stolicach wojewódzkich ruszy nasza kampania billboardowa i CityLights, ale formalnie zainaugurujemy ją 23 lutego podczas konferencji prasowej w Centrum Prasowym Foksal w Warszawie o godz. 11.00. Wezmą w niej udział zarówno nasi ambasadorzy, jak i specjaliści: psychiatrzy, onkolodzy, psychoonkolodzy, a także pacjentka cierpiąca na depresję lekooporną. Partnerem głównym kampanii jest Nationale-Nederlande, partnerami: Janssen Polska i Miasto Łódź. Patronami honorowymi: Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne i Miasto Łódź.

W ramach kampanii zaplanowaliśmy również dwa bezpłatne webinary, które będziemy transmitować na naszym profilu na Facebooku. Pierwsze spotkanie z udziałem prof. Piotra Gałeckiego – Krajowego konsultanta w Dziedzinie Psychiatrii – odbędzie się 2.03.2023 r. o godz. 18.00. Ponadto zainaugurujemy na naszym kanale na YouTube’ie program psychoedukacyjny „Twarze depresji”. Na naszych kanałach social media: Facebooku, Instagramie, LinkedIn oraz YouTube, a także na stronie twarzedepresji.pl pojawią się filmy, w których m.in. Jan Młynarski będzie zachęcał do korzystania z pomocy specjalistów, a także wiele fachowych publikacji, ze sprawdzoną i potwierdzoną naukowo wiedzą.