plakat-3-edycja

Po raz kolejny przełamujemy tabu!

Z okazji Europejskiego Dnia Walki z Depresją rusza trzecia edycja kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”, a zarazem pierwsza ogólnopolska kampania na temat DEPRESJI POPORODOWEJ. Naszym celem jest zwrócenie uwagi Polaków na problemy kobiet zmagających się z tą chorobą. Zależy nam na zachęceniu ich do leczenia i psychoterapii, które są jedyną drogą, by wygrać z chorobą śmiertelnie niebezpieczną dla matki i dziecka. Przełamujemy stereotypy związanych z depresją i walczymy ze stygmatyzacją osób chorujących.

Z depresją poporodową zmaga się co dziesiąta matka po urodzeniu dziecka

Z depresją poporodową zmaga się co dziesiąta matka po urodzeniu dziecka (Światowa Organizacja Zdrowia podaje nawet skalę do 30%). W zeszłym roku w Polsce na świat przyszło ponad 270 tys. dzieci. Co najmniej dziesiątki tysięcy kobiet doświadczyły depresji poporodowej, a według NFZ-u leczyło się zaledwie 51 (!) z nich.

Coraz częściej media donoszą o kolejnych dzieciach porzuconych na śmietnikach, w szpitalach, czy oknach życia. Szacuje się, że w Polsce rocznie nawet sto noworodków jest porzucanych. Co roku dochodzi do około pięćdziesięciu przypadków dzieciobójstwa. Za wieloma z tych dramatów kryje się nieleczona depresja poporodowa matek (choć oczywiście przyczyny są często znacznie bardziej złożone). Nie jesteśmy w stanie zapobiec tragedii, jeśli nawet nie przypuszczamy, że może się wydarzyć. Dlatego rozpoczynamy naszą ogólnopolską kampanię.

Konieczne jest zwiększenie świadomości Polaków o depresji poporodowej. Udaje nam się to dzięki mediom ogólnopolskim i lokalny, które wspierają nas od samego początku, za co bardzo dziękujemy. Nasze wspólne działania przynoszą efekty. Otrzymaliśmy za nie „Nagrodę Aureliusza” z rąk krajowego konsultanta w dziedzinie psychiatrii. To najwyższe w Polsce wyróżnienie w zakresie promocji zdrowia psychicznego. Do organizatorów kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” zgłaszają się setki osób, które zaczęły się leczyć, zachęconego do tego przez naszych ambasadorów i specjalistów.

 

Do grona naszych ambasadorów dołączyły: Ewa Błaszczyk, Beata Chmielowska-Olech, Aleksandra Kostka, Agata Młynarska, Anna Wyszkoni i Monika Zamachowska. Naszą kampanię wspierają również mężczyźni, ponieważ ich rola w zauważaniu objawów i pomocy kobiecie cierpiącej na depresję poporodową jest nie do przecenienia: Piotr Zelt, Maciej Orłoś, Tomasz Wolny i Jarosław Gugała.

3 edycja kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję” składa się z następujących elementów:

  • konferencja prasowa z udziałem: naszych ambasadorów, organizatorów, Krajowego Konsultanta w Dziedzinie Psychiatrii, a także specjalistów: psychiatrów i psychologów. Odbędzie się 30 września o godz. 12 na Uniwersytecie SWPS w Warszawie,
  • spot telewizyjny,
  • spot radiowy (lektorem w obu spotach jest Krystyna Czubówna, a autorem muzyki Yossarian Malewski),
  • wywiad telewizyjny i radiowy z kobietą, która zachorowała na depresję poporodową,
  • wywiady telewizyjne i radiowe z naszymi ambasadorami,
  • strona internetowa www.twarzedepresji.pl, na której znajdą się informacje o depresji poporodowej, a także wszystkie nasze materiały przygotowane do bezpłatnego wykorzystania przez media (tu znajdują się również podziękowania dla wszystkich osób i instytucji, które nas wspierają),
  • kampania billboardowa od 15 września 2016 r. (wspierana przez fimrę AMS, Wydawnictwo Świat Książki oraz Instytut Diagnostyczno-Terapeutyczny INVERSA w Warszawie),
  • plakat z udziałem wszystkich naszych ambasadorów,
  • książki Anny Morawskiej pt. „Depresja poporodowa. Możesz z nią wygrać” i „Twarze depresji”, w której autorka rozmawia z osobami cierpiącymi na depresję, w tym na depresję poporodową, a także z psychiatrami, psychoterapeutami oraz z przedstawicielami organizacji pozarządowych, które wspierają chorych i ich rodziny.

Organizatorami kampanii są: STOWARZYSZENIE AKTYWNIE PRZECIWKO DEPRESJI, Fundacja „Dajemy Dzieciom Siłę” (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje) i Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych.

Naszym partnerem jest również Uniwersytet SWPS, który jako pierwszy w Polsce uczestniczy w międzynarodowym badaniu dotyczącym określenia skuteczności wykorzystania Internetu w terapii osób chorujących na depresję.
Dotychczas udało nam się finansować wszystkie nasze działania z pomocą naszych partnerów oraz angażując własne środki i pracę.